torstai 2. lokakuuta 2025

Keikalla Paasitornissa


Viime viikko olikin kiireinen: ensin Uudenmaanliiton Kulttuurimarkkinat Musiikkitalossa tiistaina ja keskiviikkona keikka STM:n ja THL:n yhteisessä tilaisuudessa Paasitornissa. Keikka oli tietysti jännittävä, etenkin kun yleisöä oli niin paljon, mutta kiitos Paasitornin henkilökunnan, tekniikka saatiin tuotua paikalle jo hyvissä ajoin, testattua kunnollisesti ja samoin haettua pois vasta myöhemmin. Tässä kuvaa tiistain äänitesteistä ja tyhjistä penkkiriveistä. Seuraavana päivänä penkit olivatkin täynnä, kun seminaariyleisö oli asettunut paikoilleen. Seurasin itse tilaisuutta verhon takana:


Olin todellisella aitiopaikalla mutta piilossa kaikilta kuulemaan eri hyvinvointialueiden johtajien ja muiden asiantuntijoiden esitelmiä ja paneelikeskusteluita. Se olikin yllättävän mielenkiintoista! Kun itse seuraan sote-asioita lähinnä uutisten kautta ja toisaalta iäkkäämpien sukulaisten kokemuksista kuulemalla, oli todella avartavaa kuulla mistä sote-uudistuksessa tosiasiassa on kyse. Hyviä uutisia kaikille teille kaikille muillekin epätietoisille: Kyllä se hyvin etenee! Alueet ovat saaneet kehitettyä jo omia malleja, jotka on luotu juuri sen alueen tyyppisiksi. Jos joku asia tuntuu vielä olevan kesken, se voi sitä ollakin, mutta aivan varmasti toimivuuden ongelmiin aiotaan vielä puuttua. Niistä kannattaa vain kertoa asiakaspalautteessa. Olin todella vakuuttunut uusista ratkaisuista, joita digitaalisuudella voidaan lisätä terveydenhuollon alalla. Enkä tarkoita vain etälääkäriä tms., jotka nekin tietysti ovat hyödyllisiä uudistuksia, vaan kokonaisvaltainen asiakkaan kanssa yhteydenpito jo ennen kuin sairaudet alkavat tuottaa ongelmia. Eri alueilla on kokeilussa erilaisia toimimismalleja ja esimerkiksi täällä seminaarin yhteydessä olleilla esittelypisteillä tietoja jaettiin toisille seutukunnille. Näin hyvät ja toimiviksi havaitut käytännöt voidaan toteuttaa muillakin alueilla.

Itse pääsin kokeilemaan viime yönä Helsingin terveydenhuollon digitaalisuutta, kun pahaksi äitynyt allergiani vaati kahden jo vanhaksi menneen reseptin uusintaa. Kirjauduin puolilta öin Maisaan ja tuijotin hetken mitään muistamatta sen valikkoa, kunnes näin reseptien uusinnan tapahtuvan Omakannassa - olen ollut niin terve viime aikoina, että olin jo ehtinyt unohtaa koko Omakannan! No, laitoin viestiä Maisassa Kivelän terveysasemalle ja aamulla heräsin siihen, että reseptini oli uusittu ja kehotettiin olemaan yhteydessä, jos annostelun tai käytön suhteen tulee kysymyksiä. Hurjan nopeaa palvelua! Samoin hammaslääkärin Tutho-palveluseteli hoitui viime kuussa aivan hetkessä. 

On tärkeää päästä fyysisesti lääkärille, kun sitä tarvitsee, mutta mitä helpommin tämmöiset ei-välttämättömät asiat hoituvat digitaalisesti, sitä mukavampaa se on asiakkaalle ja halvempaa veronmaksajille. Suhtaudun viime viikon tietopaketin jälkeen paljon positiivisemmin Suomen tulevaisuuteen terveydenhuollon suhteen. Kyllä kaikesta selvitään ja tekijät ovat todella virkeitä ja fiksuja ihmisiä. Niin - ja keikkakin meni oikein hyvin, yleisö vaikutti viihtyvän ja eli hyvin mukana, joten tyytyväisyyteeni on syytä siinäkin mielessä..






 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti